9 שנים לאחר הגירוש – 40% מתושבי גוש קטיף עדיין לא גרים בבתי קבע

    אבי יעקב | צילום: ויקיפדיה No Comments on 9 שנים לאחר הגירוש – 40% מתושבי גוש קטיף עדיין לא גרים בבתי קבע

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הפנים, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה דיון כאוב במיוחד לציון 9 שנים להתנתקות מגוש קטיף. הוועדה נחשפה לבעיות קשות במיוחד.

    בדיון התברר כי למרות שמנהלת תנופה הייתה אמורה לפתור את בעיות מפוני גוש קטיף, 9 שנים לאחר הפינוי – 40% מתושבי גוש קטיף עדיין לא מצויים בבתי קבע. יו"ר המועצה האזורית לכיש, דני מורביה, שהציג דווקא קליטה יעילה של המפונים והקמת שלושה יישובים, טען שלגבי אחד היישובים, כרמי קטיף, עדיין קיימת התמשכות של התהליכים מול משרד החקלאות (וועדת הקרקעות) והרשות למקרקעי ישראל, דבר המונע חתימת הסכם מול רשות מקרקעי ישראל והתקדמות בהקמת היישוב. בעיה אחרת של אחד היישובים היה אי-אישור תב"ע במשך 6 שנים.

    התושבים גם סיפרו שבישוב ניצן קיימים עסקים בקרווילות שקיבלו צו פינוי לפני מציאת פתרון לקיום המרכז המסחרי הקטן. מדובר בכ-10 בעלי עסקים המספקים שירותים לתושבים. תושב נוסף, שהיה בעבר תושב רפיח ים, ציין כי בעבר אושר לו דונם מסחרי ואולם כעת הוא אינו מקבל דונם תמורת דונם כפי שהחקלאים מקבלים והממשלה מציעה לו רק 100 מ"ר. מר אבי פרחן המייצג קבוצת מתיישבים שפונו מימית, התיישבו באלי סיני ושוב פונו, סיפר כי כעת הם מנסים להתיישב בקיבוץ נווה ים, ואולם בעיות ביורוקרטיות סבוכות מונעות את תחילת עבודות פיתוח התשתיות של היישוב. מר יוסי אטיאס, אחד המפונים, תיאר סיפור אישי ועצוב מאד. מר אטיאס היה בעל מפעל מזגנים בגוש קטיף, ובשירותו הצבאי אף קיבל צל"ש במלחמת לבנון הראשונה. ואולם, כיום הוא נתון להתקפי חרדה קשים ונמצא בטיפול פסיכיאטרי. "אני הדוגמא הקלאסית של מפונה שלקח את גורלו בידו. אני מעדיף למות אם אלו החיים במדינה שהגנתי עליה", אמר אטיאס.

    מתכננת מחוז דרום של משרד הפנים, הגב' אליסיה סיבר, ציינה כי כל תכניות היישובים במועצה האזורית לכיש אושרו. היא ציינה כי התב"ע שעדיין לא מאושרת עבור ניצן, הופקדה בינואר 2014 ותובא לדיון בתאריך 4.8.14.

    ח"כ זבולון כלפה אמר כי "נחשפנו לדברים קשים. המציאות עגומה. אין כיום גורם אחד שדואג למתיישבים. מנהלת תנופה לא פועלת וכל משפחה מתנהלת בעצמה מול משרדי הממשלה השונים. צריך להושיב את כל הגורמים יחד ולקבוע דדליין לפתרון בעיות מפוני גוש קטיף".

    ח"כ מירי רגב, סיכמה את הדיון ואמרה כי "זו בושה וחרפה למדינה שמתנהגת כך כלפי אזרחיה. תשע שנים אחרי ההתנתקות – אין כאן מנהלת שפועלת, אין יד מכוונת, לא של לשכת רה"מ ולא של אף גורם אחר. זו אחריות רה"מ שלכל תושב תהיה קורת גג". ח"כ רגב הודיעה כי היא מקימה וועדת משנה בראשות ח"כ זבולון כלפה שבה יהיו גם חברים חברי הכנסת דוד אזולאי ונחמן שי. הוועדה תפעל מול הגורמים השונים ובכל הסוגיות שתראה לנכון לטפל. כתב המינוי של הוועדה יחד עם כל הבעיות שהוצגו בדיון יועברו אל רה"מ ולשרי הממשלה. הוועדה תפעל גם בזמן הפגרה. עוד ביקשה לפנות אל שר החקלאות, שר הבינוי והשיכון ומנכ"לי המשרדים על מנת לזרז את אישור כרמי קטיף. לגבי העסקים המצויים בסכנת פינוי בניצן אמרה ח"כ רגב כי היא קוראת לשר האוצר לעצור את הפינוי עד למציאת פתרון.

    ממש בתום הדיון הציע ח"כ דוד אזולאי כי הוועדה תפנה אל רה"מ ותציע להקין וועדת מנכ"לים שתטפל בכל בעיות מפוני גוש קטיף ותיתן מענה למתיישבים שאין להם קורת גג ופרנסה.



    0 תגובות